Siden 1921

Weleda – et selskap inspirert av antroposofi.

Det hele begynte med et sykehus og et farmasøytisk laboratorium – stiftet av en nederlandsk lege, en østerriksk filosof samt en kjemiker og farmasøyt fra München. Nå har det blitt til verdens ledende produsent av holistisk, naturlig, økologisk kosmetikk og medisin til antroposofisk terapi. Vårt motto «i harmoni med naturen og mennesket» er mer enn bare et slagord – det er et ekte system av innsikt som har blitt brukt siden selskapet ble stiftet.

Rundt 1920 satte tre intellektuelle og åndelige pionerer seg fore å konkretisere noen nye ideer som fantes i utlandet, i form av retningslinjer for antropologisk pedagogikk og forskningsaktivitet. I 1921 åpnet dr Ita Wegman (1876–1943) sitt Klinisch-Therapeutisches Institut i Arlesheim i Sveits: et sykehus som ga antroposofisk medisin til pasientene. Kjemikeren Oskar Schmiedel (1887–1959) fra Wien hadde allerede samarbeidet med både dr Wegman og Rudolf Steiner (1861–1925) etter å ha studert kjemi på Münchens universitet. Han arbeidet med dr Wegman for å produsere det første mistelteinspreparatet til behandling av kreft. Dette er fremdeles i bruk den dag i dag. 

Disse tre pionerene utviklet sine første farmasøytiske produkter ved hjelp av et konsept som har vært med på å forme Weledas produktfilosofi til den dag i dag: nemlig at medisin skal gi avgjørende stimulus til kroppens egne helbredende krefter. Denne revolusjonerende ideen foregrep det forskning på alternativ medisin beviser i dag: at helbredelse kan skje med holistisk formulerte farmasøytiske produkter som stimulerer kroppen til å helbrede seg selv.

1920 - 1923

I 1920 stiftet Steiner og Wegman Futurum AG i Arlesheim, Sveits og Der Kommende Tag AG i Stuttgart, Tyskland – et aksjeselskap til utvikling av økonomiske og spirituelle verdier. Begge selskapene hadde kjemiske og farmasøytiske avdelinger som ble drevet av kjemikere, leger og farmasøyter. Målet for selskapene var å sikre økonomiske midler til å drive Freie Waldorfschule – også kjent som Steinerskolen – i Stuttgart, samt Freie Hochschule für Geisteswissenschaft i Dornach i Sveits. Sistnevnte ble lagt til Goetheanum – det arkitektonisk dramatiske verdenssenteret for den antroposofiske bevegelsen, og også senteret for Det allmenne antroposofiske selskap.

I 1921 overtok Futurum AG testlaboratoriet ved Goetheanum, ledet av dr Oskar Schmiedel, og slo det sammen med det kjemisk-farmasøytiske produksjonslaboratoriet ledet av farmasøyten Ernst Heim. I august samme år flyttet selskapet til nye lokaler i Arlesheim, og historien om nåtidens Weleda AG kunne begynne. Fra da av lå hovedfokuset på produksjonen av legemiddelprodukter og naturkosmetikk med et holistisk syn på mennesker, samfunn og natur.  I løpet av et år var Weldas sortiment oppe i 120 forskjellige produkter, og de to selskapene fusjonerte av økonomiske grunner til Internazionale Laboratorien und Klinisch-Therapeutisches Institut Arlesheim AG.

1924 - 1928

I 1924 var det en stigende etterspørsel på verdensbasis etter medisinprodukter og naturkosmetikk, som førte til at Weleda fikk flere datterselskaper. Det første ble opprettet i Frankrike i 1924. I 1925 fulgte Nederland og Storbritannia, det følgende året Østerrike og Tsjekkoslovakia, og USA sluttet seg til familien i 1931.

I 1928 ble selskapsnavnet Weleda introdusert, som en fortolkning av navnet på den tyske naturlegen og profeten Veleda. Rudolf Steiner designet personlig logoen, som stadig er i bruk i dag. Den viser en stilisert stav og en eskulapsnok –som er symbolsk og mytologisk forbundet med helbredelse. Et symbol for å gi og ta er tegnet rundt staven, som symboliserer Weledas medisinske og sosiale tilnærming.

Klassiska produkter

Arnica Massage Oil og Skin Food

Innen utgangen av tiåret hadde Weleda ansatt tolv personer på selskapets anlegg i Schwäbisch Gmünd. I det første tiåret ble det utviklet klassiske produkter, som stadig er populære blant Weledas kunder i dag. I dagens katalog og på nettstedet vårt finner du Rosemary Hair Oil (1922), Calcium Compound (1924), Birch Elixir (1924) Arnica Massage Oil (1926), Skin Food (1927) og Pine Bath Milk (1927).

I 1932 begynte Weleda å gi kundene sine informasjon i form av en regelmessig publikasjon ved navn Weleda Nachrichten – i dag Weleda Magazine. Bladet var forbudt under krigen, men har nå et opplag på en halv million.

Som et sveitsisk selskap kom Weleda seg relativt uskadd gjennom 2. verdenskrig. Produktutvalget økte i 50- og 60-årene, i takt med de økonomiske oppgangstidene i Europa. Nye klassiske produkter dukket opp, slik som Nursing Tea (1950), Sea Buckthorn Elixir (1955), Skin Tonic (1959), Shaving Cream (1960), Lavender Bath Milk (1961), Foot Balm (1962) og Chestnut Shampoo (1966). Med lanseringen av Calendula Baby Oil i 1960 var grunnlaget lagt for den suksessrike baby- og barnepleieserien basert på biodynamisk dyrket ringblomst.

Fram til nu

I 1952 ble Weleda i Frankrike utvidet med et nytt produksjonsanlegg i Saint-Louis i Alsace. Ytterligere internasjonale datterselskaper ble også opprettet i Italia (1953), New Zealand (1955), Sverige (1956), Brasil (1959) og Argentina (1965).

I 1992 hadde Weleda etablert seg i 30 land, med et kjempestort sortiment bestående av over 10 000 produkter. Folk ble stadig mer miljøbevisste, og behovet for naturkosmetikk var voksende, noe som førte til revidering av oppskrifter på gamle produkter og utvikling av nye. Ytterligere internasjonale datterselskaper ble også stiftet på 1990- og 2000-tallet: Weleda Chile i 1992, Weleda Peru i 1993, Weleda Japan i 1999, Weleda Slovakia i 2000 og Weleda Finland i 2004.

I 2006 åpnet Weleda Frankrike Espace Weleda, en oase av velvære med blant annet eksklusive behandlings-spa og butikker. 

I 2007 skapte Weleda og andre ledende produsenter av naturkosmetikk det profittløse initiativet NaTrue, som definerer tydelige internasjonale retningslinjer for bruken av betegnelsen «naturkosmetikk» og sikrer forbrukerne åpenhet ved å utstede NaTrue-sertifisering.

I 2011 feiret Weleda 90 år med vekst og bærekraft. Vi er nå en av de mest velkjente leverandørene av antroposofisk medisin og hovedleverandøren av naturkosmetikk. I dag har Weleda rundt 2000 fulltidsansatte verden over, hvorav 70 % er kvinner. I tillegg samarbeider Weleda med mange andre selskaper og partnere innenfor områder som forskning, detaljhandel og høsting av ingredienser. 

Weleda har i løpet av sin historie fortsatt med å utvikle seg takket være teamarbeid mellom dedikerte mennesker verden over. Ved å utvikle andre nasjonale selskaper har det oppstått en annen slags globalisering: I mange land der selskapet opererer i dag, har pasienter, leger og farmasøyter tatt initiativ til etablering ved å etterspørre antroposofiske medisinprodukter og naturkosmetikk.

Weleda har alltid vært tro mot seg selv, sine grunnleggere og sine verdier. Som et globalt forretningsmerke og på det sosiale, miljømessige og økonomiske plan har Weleda arbeidet ut fra de samme prinsippene helt fra det åpnet dørene for helbredelse og kroppspleie i 1921.