Weleda får ny UEBT sertifisering og merke for sourcing with respect

Weleda er en av de to ledende beauty brands i verden (den første i Europa) som den første til å oppnå den nye UEBT-sertifiseringen for sourcing with respect. UEBT (Union for Ethical Bio Trade) er en non-profit organisasjon som gir en globalt anerkjent standard for bærekraftig innkjøp og bruk av råvarer. Den nye sertifiseringen og etiketten ble avduket på UEBT-konferansen i Paris 20. juni 2018, og vil begynne å vises på forpakningene i 2019.

Om UEBT-sertifiseringen

UEBT er en ideell forening som fremmer og verifiserer selskapets forpliktelse til å gjøre innkjøp med respekt. De jobber for å fornye naturen og sikre en bedre fremtid for mennesker gjennom etisk anskaffelse av naturlige ingredienser. UEBT har som mål å bidra til en verden der mennesker og biologisk mangfold trives.

 

UEBT sertifisering og merke for sourcing with respect

For at et merke skal være sertifisert, ser UEBT på hele sourcing-systemet. En del av prosessen er å validere at merkevaren har innlemmet kravene fra UEBT-standarden til sine systemer for innkjøp og behandling av naturlige ingredienser. En annen del av sertifiseringskravene gjelder sourcingpraksis: sertifiserte selskaper må verifisere at de har implementert disse gjennom hele forsyningskjeden for sine naturlige ingredienser. 

UEBT-standarden inkluderer 7 prinsipper:

  1. Bevaring av biologisk mangfold
  2. Bærekraftig bruk av biologisk mangfold
  3. Rettferdig fordeling og bruk av biologisk mangfold
  4. Sosioøkonomisk bærekraft (produktiv, finansiell og markedsstyring)
  5. Overholdelse av nasjonal og internasjonal lov
  6. Respektere rettighetene til aktører som er involvert i BioTrade-aktiviteter
  7. Tydelighet om grunneie, bruksrett og tilgang til naturressurser

Rik Kutsch Lojenga, UEBTs administrerende direktør og en global ekspert på etisk innkjøp av naturlige ingredienser, legger til:

"Vi er så stolte over at Weleda har oppnådd etisk sourcing system sertifisering av UEBT og vil være en av de første merkene for å plassere UEBT tillit mark på sine produkter. Ved å møte vår internasjonalt anerkjente standard, forsikrer et selskap kundene om at biodiversiteten ved innkjøp av råvarer blir opprettholdt og bærekraftig, og at alle partnere langs forsyningskjeden behandles rettferdig og betales rettferdig. "

En pioner i bærekraft

Weleda ble fullstendig medlem av Union for Ethical BioTrade i 2011. Med sitt medlemskap bekreftet Weleda sine tradisjonelle prinsipper for etisk forretningspraksis og anvendt UEBT-standarden til råvareinnkjøp. UEBT-verdier som bevaring, bærekraftig utnyttelse av biologisk mangfold og en rettferdig kompensasjon av alle partnere i forsyningskjeden, samsvarer med Weledas egne langsiktige prinsipper.

Jayn Sterland, managing director hos Weleda UK, legger til:

"Weleda er pionerer i bærekraftig forretningspraksis, og Steiners tilnærming inspirere en ny generasjon grønne entreprenører. På Weleda mener vi at verdien må deles like over forsyningskjeden ellers blir vinnere og tapere opprettet, og systemet mislykkes. Virkelig bærekraftig forretningspraksis med en visjon om engasjement og daglig forpliktelse fra alle i virksomheten. "

Korte fakta

Weleda har også nettopp publisert sin årlige bærekraftrapport som fremhever andre anstrengelser selskapet fortsetter å gjøre året etter for å møte mål og redusere dens innflytelse på planeten. Se stillbildet nedenfor for noen av disse siste oppdateringene:

 

- Weleda består av 20 selskaper i over 50 land på 5 kontinenter.

- Weleda forvalter omtrent 248 kvadratkilometer over hele verden økologisk - tilsvarende 35.000 fotballbaner.

- Weleda har de største medisinske planten hager i Europa, hjemmet til over 1000 forskjellige arter av planter vokser på 23 hektar, rundt 50 forskjellige typer fugler og mer enn 30 arter av vill bi.

- Over 120 planter brukes, friskplukkede, i tinkturer for Weleda-produkter.

- 30 tonn friske arnica blomster genererer 5 tonn tørkede blomster hvorfra olje er ekstrahert for bruk i Weleda's Arnica Massasjeolje og Stretch Mark Massasjeolje.

- Weleda er en av verdens største kjøpere av økologiske råvarer.

- Over 1000 naturlige ingredienser går inn i Weleda-produktene hvert år.

- Rundt 81% av alle planteingrediensene Weleda bruker er økologiske (over 2000 tonn).

- Weleda har over 50 langsiktige økologiske landbruk partnerskap rundt om i verden.

- Weleda produserer over 120 naturlige og økologiske kosmetikk, og mer enn 1000 legemidler.

- Weleda sysselsetter over 2.440 mennesker over hele verden.

- 57% av lederne i virksomheten er kvinner.

- 97% av selskapets elektrisitet brukt på produksjonsanlegg for produksjon av Weleda-serien kommer fra fornybar energi og fortsetter å stige fra år til år.

- Om lag 98% av alt avfall som produseres under produksjonsprosessen, blir gjenbrukt - enten kompostert, repurposed, resirkulert eller gjenvunnet (inkludert termisk gjenvinning).

- 85% av Weleda glass 100% resirkulerbare glassflasker kommer fra resirkulert glass - den høyeste delen av resirkulert glass er mulig.

- Weleda produktkartonger skrives nå ut med mineraloljefri fargeblekk.

- 250 000 færre pakningsinnsatser ble skrevet ut etter bryteren til å fjerne etiketter på kroppsoljene som gir ytterligere produktinformasjon på baksiden.

- Emballasjens intensitet (emballasjens vekt i forhold til ferdigproduktets vekt) forbedret med 3,8%, mens mengden resirkulert materiale økte med 3%.

- Energiintensiteten redusert med 4,5%, hovedsakelig på grunn av forbedret effektivitet.

- Avfallsintensiteten for produksjonen ble forbedret med 8,3% ettersom avfallet ble redusert over alle Weleda-selskapene med 26 tonn, til tross for en økning på 7% i produksjonsvolum.

- 4 tonn materiale ble lagret i 2017 ved å optimalisere vekten av skruehettene til Weledas aluminiumrør.

Våre Etiske Innkjøpsforpliktelser

Våre nylige bærekraftpriser

 

Beauty Shortlist
Awards 2018

Best Fair Trade /
Sustainable Brand
Ethical Corporation
Responsible
Business Awards

2017
Supplier Engagement
of the Year
Positive Luxury
Butterfly Awards

Weleda NOC – Brand
To Trust
Sublime Magazine
Awards 2016

Best Sustainable
Brand